الخميس 19 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

حماتى بقلم رحاب القاضي

انت في الصفحة 1 من 6 صفحات

موقع أيام نيوز

وقبل ما نبدأ حكايتنا اعرفكم علي بطلتنا النهارده واللي اسمها رحمه وعندها 18 سنه ومن عيله فقيره وابوها قابل وجه رب كريم وعايشه مع امها واخواتها الاصغر منها..
وفي يوم قبل فرحها بيومين كانت قاعده مع مامتها وقالتلها بحزن..
رحمه 
يا ماما ابوس ايدك فكري تاني في الجوازه دي انا مش عايزاها..مش عايزه اتجوز صبحي ده اللي الخته كلها بتقول عليه مش كويس..
فتحيه
حوش يا تختي المهندس والدكتور اللي واقفين علي الباب ودايبين في هواكي لا يا حلوه انتي تحمدي ربنا ان صبحي بصلك واختارك دون البنات كلهم..
رحمه بحزن
هو انتي ليه ديما يا امي بتقللي مني احناحتر شكلي حلو وواخده دبلوم يعني برضو متعلمه ونفسي زي اي بنت اتجوز في شقه لوحدي مع جوزي لوحدنا ويكون واحد متعلم زيي مش بصمجي وكلامه كله بلوي الدراع هو ليه ده مش من حقي يعني

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
فتحيه
لا مش من حقك بصي لاخواتك يا رحمه العيال دي هأكلها منين صبري هيديني كل شهر فلوس ده غير ان طلبات البيت هيجيبها وامه بتجيب ليكي ولاخواتك اللي عمركم ما كنتو تحلمو بيه ارفض ليه الخير ده كله انا عشان اجوزك واحد في ظروفنا هطلعك من جوع وارميكي في جوع تاني..
رحمه بدموع 
يعني بتبعيني ليه يا ماما عشان الفلوي بتبيعيبنتك لراجل مش طيقااه عشان الاكل والشرب واللبس انا عمري ما هسامحك علي كسرة قلبي وفرحتي دي..
فتحيه
بكره تتعودي عليه وتحبيه بعد الجواز وتيجي تقوليلي يا ماما انتي كان معاكي حق. اسكتي انتي ما تعرفيش حاجه ولسه صغيره انا شوفت كتير من الدنيا دي واعرف اكنر منك...
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
_سكتت رحمه وبالليل راح عندهم صبحي اللي كان عنده 30 سنه وكان واخد معاه حاجات كتير وقعد مع فتحيه وقالها..
صبحي 
اومال عروستنا فين يا حماتي لتكون مكسوفه هههههه
فتحيه 
لا يا ابني هي بس كانت نايمه وانا صحيتها وهتيجي تسلم عليك علي طول المهم انا بس كنت عايزه اطلب منك شوية فلوس عشان مصاريف الفرح وكده وعايزه اعملك عشا كويس ليك 
طلع صبحي فلوس وقالها
من غير ما تقولي يا حماتي ده حقكم اتفضلي فلوس بزياده اهي عشان لو رحمه احتاجت حاجه كده ولا كده من بتوع العرايس اوعي تتأخري عليها ولو عايزه اكتر في اي وقت قوليلي..
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
اخدت منه فتحيه الفلوس وقالت 
من ايد ما نعدمها يا ابني يا حبيبي بنا يزيدم ويديك من كرمه ورزقه اكتر ويطول في عمرك انا والله لو عندي ابن كبير مش هحبه زيك ده انت ما تعرفش غلاوتك عندي اد ايه من غلاوتي ولادي كلهم واكتر كمان..
طلعت في الوقت ده رحمه من المطبخ وهي في ايدها صنية الشاي وحطتها قدام صبحي وقالت وهي بتقعد..
رحمه 
اتفضل بالهنا والشفا...
صبحي
الله يهنيكي يا عروسه مالك بقي يا بت الناس قالبه خلقتك علينا ليه هي في عروسه تبقي خلقتها كده قبل فرحها بكام يوم ليه مغصوبه عليا مثلا..
قبل ما ترد رحمه قالت فتحيه
لا والله يا ابني هي بس تلاقيها مكسوفه بس عشان الفرح قرب وكمان يا حبة عيني صعباان عليها انها هتسيب بيت اهلها وتمشي واخواتها وكده..
صبحي 
هي هتسكن في المريخ يعني يا حماتي ما هي اهو جنبك ده الفرق بين بيتنا وبيتكم شارع واحد بس ووقت ما انتو واخواتها تكونو عايزينها يا تجولها والبيت بيتكم يا انا بنفسي هجيبهالكم لحد هنا.
فتحيه
ربنا يكرم اصلك يا ابني عداك العيب وازح وهي والله ما تقصدش
حاجه المهم انا عقوم اشوف العيال جوه واسيبكم علي راحتكم مع بعض..
وقربت من بنتها وقالت 
افردي
خلقتك

انت في الصفحة 1 من 6 صفحات